Statut

UCHWAŁA NR II/24/18
SEJMIKU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO

z dnia 3 grudnia 2018 r.

w sprawie nadania statutu Galerii Sztuki Współczesnej w Przemyślu.


Działając na podstawie art. 9 ust. 1 oraz art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2018 r. poz. 1983 t.j.), art. 18 pkt 20 oraz art. 89 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U. z 2018 r. poz. 913 z późn. zm.),

 

Sejmik Województwa Podkarpackiego
uchwala, co następuje:

§ 1. Nadaje się statut Galerii Sztuki Współczesnej w Przemyślu w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2. Traci moc dotychczasowy statut Galerii Sztuki Współczesnej w Przemyślu nadany Uchwałą Nr XXXI/570/09 Sejmiku Województwa Podkarpackiego z dnia 24 lutego 2009 r. z późn. zm.

§ 3. Wykonanie Uchwały powierza się Zarządowi Województwa Podkarpackiego.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego.

 


Przewodniczący Sejmiku
Województwa Podkarpackiego

Jerzy Borcz

 


 

Załącznik do Uchwały Nr II/24/18
Sejmiku Województwa Podkarpackiego
z dnia 3 grudnia 2018 r.

 


S T A T U T
GALERII SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ W PRZEMYŚLU

 

I. Postanowienia ogólne

 

§ 1

Galeria Sztuki Współczesnej w Przemyślu zwana dalej „Galerią” działa na podstawie:

1) Ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2018 r. poz. 1983 t.j.);
2) Zarządzenia Nr 87 Wojewody Przemyskiego z dnia 20 października 1976 roku w sprawie powołania Biura Wystaw Artystycznych w Przemyślu oraz Uchwały Nr XXI/219/2000 Sejmiku Województwa Podkarpackiego z dnia 28 sierpnia 2000 r. w sprawie zmiany nazwy Państwowej Galerii Sztuki Współczesnej w Przemyślu i nadania statutu;
3) Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 z późn. zm.);
4) niniejszego Statutu;
5) innych obowiązujących przepisów prawa.

 

§ 2

1. Organizatorem Galerii jest Województwo Podkarpackie.
2. Galeria wpisana jest dnia 30 czerwca 1999 roku pod Nr 2/99 do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Organizatora i posiada osobowość prawną.

 

§ 3

1. Nadzór nad Galerią w imieniu Organizatora sprawuje Zarząd Województwa Podkarpackiego, zwany dalej „Zarządem”.
2. Siedzibą Galerii jest miasto Przemyśl.
3. Galeria prowadzi działalność na terenie województwa, kraju i poza jego granicami.

 

II. Misja, zadania i zakres działalności

 

§ 4

Misją Galerii jest kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej społeczeństwa, stwarzanie możliwości kontaktu z wartościami kultury polskiej i światowej w dziedzinie profesjonalnej twórczości współczesnych sztuk plastycznych, fotografiki i architektury.

 

§ 5

Do podstawowych zadań Galerii należy w szczególności:
1. Upowszechnianie narodowych i regionalnych tradycji w. zakresie profesjonalnych sztuk plastycznych, fotografiki i architektury.
2. Edukacja plastyczna i wychowanie przez sztukę.
3. Tworzenie warunków dla rozwoju zainteresowań wiedzą i sztuką plastyczną.
4. Promocja kultury narodowej w kraju i poza granicami.

 

§ 6

1. Zadania wymienione w $ 5 Galeria realizuje przede wszystkim poprzez:

1) organizację wystaw sztuki współczesnej, warsztatów i plenerów plastycznych;
2) różnorodne formy edukacji plastycznej mającej na celu w szczególności przygotowanie dzieci i młodzieży do roli przyszłych współtwórców i świadomych odbiorców sztuki;
3) współpracę z krajowymi i zagranicznymi galeriami, instytucjami i organizacjami o podobnej działalności;
4) współdziałanie ze społecznym ruchem kulturalnym w organizowaniu indywidualnego i zespołowego uczestnictwa w kulturze;
5) gromadzenie, dokumentowanie i ochrona dóbr kultury w zakresie sztuki współczesnej,
6) wydawanie publikacji związanych z upowszechnianiem współczesnych sztuk plastycznych;
7) promocja w kraju i poza granicami dokonań artystycznych twórców indywidualnych w zakresie profesjonalnych sztuk plastycznych, fotografiki i architektury.

2. Galeria prowadzi działalność wystawienniczą na podstawie planów działalności merytorycznej.
3. Plany działalności merytorycznej Galerii ustalane są po zasięgnięciu opinii Kolegium Doradczego.
4. Galeria może prowadzić działalność inną niż kulturalna w zakresie:

1) komisowej sprzedaży współczesnych profesjonalnych dzieł sztuki;
2) sprzedaży ram, materiałów plastycznych i wydawnictw;
3) oprawy dzieł sztuki;
4) usług projektowych, reklamowych i poligraficznych;
5) usług foto - video, kserowania.

5. Środki uzyskiwane z działalności, o której mowa w ust. 4 mogą być wykorzystane wyłącznie na działalność statutową Galerii.
6. Dodatkowo Galeria realizuje zadania dotyczące obronności, zarządzania kryzysowego, ochrony ludności i obrony cywilnej.

 

III. Organy zarządzające i doradcze

 

§ 7

1. Organem zarządzającym w Galerii jest Dyrektor.
2. Dyrektora powołuje i odwołuje Zarząd w trybie i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.
3. Do zakresu działania Dyrektora należy w szczególności:

1) kierownictwo w sprawach finansowych, organizacyjnych, bhp i ppoż.;
2) koordynowanie realizacji zadań z zakresu obronności, zarządzania kryzysowego, ochrony ludności i obrony cywilnej;
3) reprezentowanie Galerii na zewnątrz;
4) nadzór nad kadrą kierowniczą;
5) zapewnienie funkcjonowania kontroli zarządczej i wewnętrznej kontroli finansowej;
6) nadzór nad majątkiem i mieniem Galerii;
7) wydawanie w obowiązującym trybie zarządzeń wewnętrznych;
8) przedstawianie Organizatorowi i innym w miarę potrzeb właściwym instytucjom planów działalności merytorycznej, planów finansowych, sprawozdań, wniosków i informacji;
9) ustalanie planu finansowego instytucji, czuwanie nad racjonalnym i efektywnym gospodarowaniem środkami finansowymi i materiałowymi;
10) wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy w odniesieniu do pracowników i kandydatów na pracowników Galerii;
11) utrzymywanie kontaktów z krajowymi i zagranicznymi instytucjami kultury oraz właściwymi organami administracji państwowej i samorządowej.

 

§ 8

1. Przy Galerii działa „Kolegium Doradcze” zwane dalej „Kolegium” jako organ doradczy i opiniodawczy Dyrektora.
2. W skład Kolegium wchodzą przedstawiciele związków i środowisk twórczych, stowarzyszeń społeczno-kulturalnych i odbiorców kultury.
3. Członków Kolegium w liczbie nie przekraczającej dziewięciu osób powołuje Dyrektor Galerii.
4. Do zadań Kolegium należy w szczególności opiniowanie planów działalności merytorycznej Galerii.
5. Pracami Kolegium kieruje przewodniczący wybrany spośród jego członków.
6. Kolegium działa w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin.
7. Spotkania Kolegium odbywają się przynajmniej dwa razy do roku.
8. Kadencja Kolegium trwa cztery lata.

 

§ 9

Organizację wewnętrzną Galerii, w tym zakres zadań komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy określa regulamin organizacyjny nadany przez Dyrektora, po zasięgnięciu opinii Zarządu i działających w Galerii stowarzyszeń twórców.

 

IV. Majątek i finanse Galerii

 

§ 10

Majątek Galerii może być wykorzystywany jedynie dla realizacji celów wynikających z zakresu działania Galerii.

 

§ 11

Podstawą działalności finansowej Galerii jest plan finansowy ustalony przez Dyrektora z zachowaniem wysokości dotacji Organizatora, sporządzony zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych.

 

§ 12

1. Galeria prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
2. Działalność Galerii finansowana jest z:

1) dotacji z budżetu Organizatora, w tym:

a) podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów,
b) celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji,
c) celowej na realizację wskazanych zadań i programów;

2) innych dotacji;
3) wpływów z prowadzonej działalności;
4) środków otrzymanych od osób fizycznych i prawnych;
5) wpływów z innych źródeł.

3. Szczegółowe zasady prowadzenia rachunkowości Galerii określają odrębne przepisy.
4. Roczne sprawozdanie finansowe, podział zysku oraz sposób pokrycia strat Galerii podlega zatwierdzeniu przez Zarząd.

 

§ 13

1. Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Galerii uprawniony jest Dyrektor.
2. Dyrektor może ustanawiać pełnomocników do dokonywania czynności prawnych w imieniu Galerii.
3. Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
4. Ustanowienie i odwołanie pełnomocnika podlega ujawnieniu w Rejestrze Instytucji Kultury prowadzonym przez Organizatora. Nie dotyczy to pełnomocników procesowych.

 

V. Postanowienia końcowe

 

§ 14

1. Połączenia, podziału lub likwidacji Galerii może dokonać Organizator na zasadach i w trybie określonym w obowiązujących przepisach.
2. Zmiany w Statucie dokonywane są przez Organizatora w trybie określonym dla jego nadania.

 

 

    Pliki do pobrania
  • icopobierz | STATUT GALERII SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ W PRZEMYŚLU
Poprawiony:piątek, 15 września 2023 r. | 20:05